Wednesday 2 April 2014

Преподобный Евфросин Синозерский,The Monk Evphrosyn of Sinozersk (Blue-Lake)

In Russian and English
Преподобный Евфросин Синозерский
Дни памяти: 20 марта
      Преподобный Евфросин Синозерский, в миру Ефрем, родился в Карелии близ Ладожского озера. В юные годы он жил при Валаамском монастыре, затем переселился в Новгород Великий. Прожив там длительное время, святой ушел в одну из Новгородских областей - в Бежецкую пятину. Он стал причетником в селе Долосском в 20 верстах от города Устюжны Железопольской. Пострижение преподобный принял в Успенском Тихвинском монастыре. В 1600 году он начал пустынножительство в диких болотах на берегу Синичьего озера. Поставив крест и выкопав пещеру, преподобный прожил здесь два года, питаясь только дикими растениями. Нечаянно его нашли окрестные жители, которые стали приходить к преподобному за наставлениями, а некоторые оставались при нем жить. В 1612 году, когда польские отряды грабили Россию, в его пустыни спасалось от разбоя множество людей. Однажды преподобный Евфросин предсказал, что поляки идут в пустынь, и советовал всем бежать. Многие не поверили ему. "Почему же ты не уходишь от этого святого места?" - спрашивали они. Старец отвечал: "Я пришел сюда умереть ради Христа". Кто послушался святого и ушел из обители, спаслись, а те, кто остались, все погибли жестокой смертью. Среди насельников обители был и инок Иона. Устрашенный прозрением преподобного Евфросина, он хотел бежать вместе с прочими. Но преподобный Евфросин удержал его, воспламенив в иноке ревность к дому Божию и готовность пребывать в обители до смерти. "Брат Иона, - говорил преподобный, - зачем допускать в душу страх малодушия? Когда настает брань, тогда-то и нужно показать мужество. Мы дали обет жить и умереть в пустыни. Надо быть верным слову, данному пред Господом. В таком случае смерть вводит в покой. Другое дело - мирские люди: они не связаны словом, и им нужно беречь себя для детей".

      После этого святой облекся в схиму и всю ночь провел в молитве. На следующий день, 20 марта, на обитель напали поляки. Преподобный в схимническом одеянии вышел из келлии и стал у водруженного им креста. Враги бросились к нему: "Старец, отдай нам имение монастыря". "Все имение этого монастыря и мое в церкви Пречистой Богородицы", - ответил преподобный, разумея то некрадомое богатство, которое для верующих сокрыто в Боге. Не понявшие его захватчики бросились к храму, а один из них вынул меч и ударил преподобного Евфросина в шею. Шея была перерублена до половины, и святой старец пал на землю мертвым. Когда поляки, озлобленные тем, что ничего не нашли в церкви, вернулись, убийца преподобного, не довольствуясь тем, что святой был уже бездыханен, пробил ему голову боевым топором. Погиб и инок Иона. Вместе с преподобным в обители остался также один благочестивый крестьянин, Иоанн Сума. Когда ворвались враги, он находился в келлии преподобного. Несмотря на тяжелые раны, полученные от иноземных захватчиков, Иоанн остался жив. По уходе поляков он пришел в себя и рассказал вернувшемуся сыну о том, что произошло. От них и узнали окрестные жители о разгроме обители и страдальческой кончине преподобного Евфросина. Тело преподобного было с честью погребено 28 марта. В тот же день погребли инока Иону и всех, кто погиб от меча. Спустя 34 года по кончине святого в его обители был возведен строителем Моисеем новый храм во Имя Пресвятой Троицы и колокольня с переходами. По благословению митрополита Новгородского Макария 25 марта 1655 года мощи преподобного Евфросина Синозерского были перенесены строителем Ионой под колокольню. 

The Monk Evphrosyn of Sinozersk (Blue-Lake)
Commemorated on March 20
      The Monk Evphrosyn of Sinozersk (Blue-Lake), in the world Ephrem, was born in Karelia near Lake Ladoga. In his youthful years he lived near the Valaamo monastery, and later he resettled to Novgorod the Great. Having there spent some length of time, the saint then withdrew to one of the Novgorod outskirts – the Bezhetsk "pentary" [a "fifth" of the "Pyatiny Novgorodskiya" – comprising anciently five strategically situated outlying village-districts of Novgorod the Great]. He became helper at church-services in the village of Dolossk, 20 versts from the city of Zhelezopol'sk Ustiug. The monk accepted tonsure at the Tikhvinsk Uspenie-Dormition monastery. In the year 1600 he began his wilderness life in the wild marsh-lands at the shore of Blue-Lake. Having set up a cross and dug out a cave, the monk dwelt here for two years, eating only wild vegetation. Unexpectedly, surrounding inhabitants came upon him, and they began coming to the monk for guidance, and several remained to live with him. In 1612, when Polish military detachments were laying waste to Russia, many a person was saved from pillage at his wilderness place. One time, the Monk Evphrosyn predicted that the Polish would come into this wilderness, and he advised everyone to flee. Many did not believe him. "Why then dost thou not withdraw from this sacred spot?" – they asked. The starets-elder replied: "I came hither to die for Christ". Those that obeyed the saint and left the monastery remained safe, but all those who stayed died an horrible death. Among the inhabitants of the monastery had also been the Monk Jona. Terrified at the prediction of the Monk Evphrosyn, he wanted to flee together with the others. But the Monk Evphrosyn held him back, firing up within the monk fervour for the house of God and a readiness to dwell in the monastery to his very end. "Brother Jona, – said the Monk Evphrosyn, – why this cowardly fear in thine soul? When starteth the battle, then must needs be shown courage. We gave a vow to live and die in the wilderness. We must needs be faithful to our word, given before the Lord. In such instance death results in peace. It is another matter for the layfolk: they are not bound in this by their word, and they must needs spare themselves for the sake of their children".
File:Monas1.JPG
 Богородичный Успенский мужской монастырь Tikhvinsk Uspenie-Dormition monastery



      After this the Monk Evphrosyn invested himself in the schema and spent the whole night in prayer. On the following day, 20 March, the Polish forces fell upon the monastery. The monk attired as schema-monk emerged from his cell and stood with upraised cross. The enemy flung themselves at him: "Old man, give us the monastery valuables". "All the valuables both mine and of this monastery – are in the church of the All-Pure Mother of God", – answered the monk, meaning by this the unstealable riches, which for believers are hidden within God. Not understanding this, the thugs rushed to the church, and one of them drew out a sword and struck the Monk Evphrosyn on the neck. His neck was cut half way through, and the holy elder fell to the ground dead. When the Polish, angered that they had found nothing in the church, returned – the murderer of the monk, not satisfied that the saint was already breathless, struck him on the head with a war-axe. The Monk Jona also perished. At the monastery also with the monks had stayed a certain pious Christian, Ioann Suma. When the enemy had burst onto the scene, he was in the cell of the monk. Despite his grievous wounds received from the foreign ruffians, Ioann remained alive. With the departure of the Polish, he regained his senses and reported to his returning son the things that had transpired. The surrounding inhabitants learned from them about the destruction of the monastery and the cruel end of the Monk Evphrosyn. The body of the monk was reverently buried on 28 March. On this same day they buried also the Monk Jona and all the others who had perished under the sword. And 34 years after the death of the saint, at his monastery was erected by a builder named Moisei a new church in the Name of the MostHoly Trinity and a bell-tower with a passage-way. With the blessing of the Novgorod metropolitan Makarii, on 25 March 1655 the relics of the Monk Evphrosyn of Sinozersk were transferred by the builder Jona beneathe the bell-tower.
© 1996-2001 by translator Fr. S. Janos.

No comments:

Post a Comment