Wednesday 2 April 2014

April 2 2014/2 апреля 2014 Today’s #Bible #Біблія #Библия reading: : Orthodox (Julian Calendar)

Today's Bible readings in English, Russian, Slavonic and Ukrainian: see below.
Rachel and Jacob by William Dyce
 Isaiah 41:4-14
Good News Translation (GNT)

4 Who was it that made this happen?
    Who has determined the course of history?
I, the Lord, was there at the beginning,
    and I, the Lord, will be there at the end.
5 “The people of distant lands have seen what I have done;
    they are frightened and tremble with fear.
    So they all assemble and come.
6 The skilled workers help and encourage each other.
7 The carpenter says to the goldsmith, ‘Well done!’
    The one who beats the idol smooth
    encourages the one who nails it together.
They say, ‘The soldering is good’—
    and they fasten the idol in place with nails.
8 “But you, Israel my servant,
    you are the people that I have chosen,
    the descendants of Abraham, my friend.
9 I brought you from the ends of the earth;
    I called you from its farthest corners
    and said to you, ‘You are my servant.’
I did not reject you, but chose you.
10 Do not be afraid—I am with you!
    I am your God—let nothing terrify you!
I will make you strong and help you;
    I will protect you and save you.
11 “Those who are angry with you
    will know the shame of defeat.
Those who fight against you will die
12     and will disappear from the earth.
13 I am the Lord your God;
    I strengthen you and tell you,
    ‘Do not be afraid; I will help you.’”
14 The Lord says,
“Small and weak as you are, Israel,
    don't be afraid; I will help you.
I, the holy God of Israel, am the one who saves you.

Исаия 41:4-14
Russian Synodal Version (RUSV)

4 Кто сделал и совершил это? Тот, Кто от начала вызывает роды; Я--Господь первый, и в последних--Я тот же.
5 Увидели острова и ужаснулись, концы земли затрепетали. Они сблизились и сошлись;
6 каждый помогает своему товарищу и говорит своему брату: 'крепись!'
7 Кузнец ободряет плавильщика, разглаживающий листы молотом--кующего на наковальне, говоря о спайке: 'хороша'; и укрепляет гвоздями, чтобы было твердо.
8 А ты, Израиль, раб Мой, Иаков, которого Я избрал, семя Авраама, друга Моего, --
9 ты, которого Я взял от концов земли и призвал от краев ее, и сказал тебе: 'ты Мой раб, Я избрал тебя и не отвергну тебя':
10 не бойся, ибо Я с тобою; не смущайся, ибо Я Бог твой; Я укреплю тебя, и помогу тебе, и поддержу тебя десницею правды Моей.
11 Вот, в стыде и посрамлении останутся все, раздраженные против тебя; будут как ничто и погибнут препирающиеся с тобою.
12 Будешь искать их, и не найдешь их, враждующих против тебя; борющиеся с тобою будут как ничто, совершенно ничто;
13 ибо Я Господь, Бог твой; держу тебя за правую руку твою, говорю тебе: 'не бойся, Я помогаю тебе'.
14 Не бойся, червь Иаков, малолюдный Израиль, --Я помогаю тебе, говорит Господь и Искупитель твой, Святый Израилев.  




   


File:Rembrandt - Jacob Wrestling with the Angel - Google Art Project.jpg

Rembrandt - Jacob Wrestling with the Angel  


























Книга пророка Исайи 41:4-14 

4 Кто содела и сотвори сия, призва ю призываяй ю от начала родов. Аз Бог первый, и в грядущая Аз есмь. 
5 Видеша языцы и убояшася, концы земнии приближишася и приидоша вкупе. 
6 Судяй кийждо ближнему, и брату помощи, и речет: 
7 превозможе муж древоделатель и ковачь бияй млатом, вкупе проковаяй: овогда убо речет: спаяние добро есть, утвердиша я гвоздьми, положат я, и не подвигнутся. 
8 Ты же, Израилю, рабе Мой, Иакове, егоже избрах, семя Авраамле, егоже возлюбих, 
9 егоже поях от конец земли, и от стражб ея призвах тя, и рекох ти: раб Мой еси, избрах тя, и не оставих тебе: 
10 не бойся, с тобою бо есмь, не прельщаю: Аз бо есмь Бог твой, укрепивый тя, и помогох ти, и утвердих тя десницею Моею праведною: 
11 се, постыдятся и посрамятся вси сопротивляющиися тебе, будут бо яко не сущии, и погибнут вси соперницы твои:
12 взыщеши их, и не обрящеши человеков, иже поругаются тебе: будут бо аки не бывшии и не будут ратующии тебе. 
13 Яко Аз Бог твой держай десницу твою, глаголяй тебе:
14 не бойся, Иакове, малый Израилю, Аз помогох ти, глаголет Бог твой, Избавляяй тя Святый Израилев: 

Ісая 41:4-14

Ukrainian Bible (UKR)
Хто вчинив та зробив це? Той, хто роди покликав віддавна: Я, Господь, перший, і з останніми Я той же Самий!
Бачили це острови та жахалися, кінці землі трипотіли, наближувались та приходили.
Один одному допомагає і говорить до брата свого: Будь міцний!
І підбадьорує майстер золотаря, а той, хто молотом гладить, того, хто б'є на ковадлі, і каже про споєння: Добре воно! і його зміцнює цвяхами, щоб не хиталось.
Та ти, о Ізраїлю, рабе Мій, Якове, що Я тебе вибрав, насіння Авраама, друга Мого,
ти, якого Я взяв був із кінців землі та покликав тебе із окраїн її, і сказав був до тебе: Ти раб Мій, Я вибрав тебе й не відкинув тебе,
10 не бійся, з тобою бо Я, і не озирайсь, бо Я Бог твій! Зміцню Я тебе, і тобі поможу, і правицею правди Своєї тебе Я підтримаю.
11 Отож, засоромляться та зніяковіють усі проти тебе запалені, стануть нічим та погинуть твої супротивники.
12 Шукатимеш їх, але їх ти не знайдеш, своїх супротивників; стануть нічим та марнотою ті, хто провадить війну проти тебе.
13 Бо Я Господь, Бог твій, що держить тебе за правицю й говорить до тебе: Не бійся, Я тобі поможу!
14 Не бійся, ти Яковів черве, ти жменько Ізраїлева: Я тобі поможу, говорить Господь, і твій Викупитель Святий Ізраїлів!

No comments:

Post a Comment